Zapobieganie i leczenie czyli sposoby na zachowanie zdrowia

Wiele prawdy kryje się w popularnych słowach „Lepiej zapobiegać niż leczyć”. Profilaktyka wymaga wysiłku i konsekwencji – ale leczenie bywa kosztowne i często nie przynosi oczekiwanych rezultatów.

Sposoby na zachowanie dobrego zdrowia w przypadku tzw. chorób cywilizacyjnych wcale nie są skomplikowane, a wdrożenie ich daje naprawdę dobre efekty.

Choroby cywilizacyjne, nazywane też chorobami XXI w., stanowią grupę największych problemów zdrowotnych państw wysokorozwiniętych i szybko rozwijających się. Ich źródłem nie są drobnoustroje, zakażenia czy urazy. Niewielki wpływ na ich pojawienie się mają predyspozycje genetyczne. Wynikają one z rozwoju cywilizacji i mają związek z prowadzonym przez nas stylem życia.

Z czego wynikają choroby cywilizacyjne?

Dolegliwości współczesnego człowieka wynikają w ogromnej mierze ze sposobu odżywiania, poziomu aktywności fizycznej, stresu i napięć nerwowych. Do ich powstawania przyczynia się też palenie papierosów czy picie dużych ilości alkoholu. Zanieczyszczenie środowiska również ma związek z występowaniem chorób cywilizacyjnych.

Nie wszystko zależy od nas. Jednak wiele wyborów może nam pomóc utrzymać długie zdrowie lub wręcz przeciwnie – doprowadzi nas do punktu, w którym będziemy musieli leczyć zdiagnozowane choroby.

Co więcej, jedna przypadłość zwiększa podatność zachorowania na kolejną. Im wcześniej więc zaczniemy interesować się tym, jakie są sposoby na zachowanie zdrowia, tym lepiej.

Sposoby na zachowanie zdrowia – zapobieganie

Do chorób XXI w. należą otyłość i nadwaga, choroba niedokrwienna serca i nadciśnienie. Popularnymi dolegliwościami z tej grupy są także cukrzyca, osteoporoza oraz liczne zaburzenia działania układu pokarmowego, np. zaparcia, choroba wrzodowa żołądka czy refluks. Jak im zapobiec?

Dieta czyli sposób odżywania

Zasadniczym działaniem, jeśli chodzi o sposoby na zachowanie zdrowia, jest zadbanie o odpowiednie odżywianie. Źle zbilansowana dieta składa się z posiłków wysokoprzetworzonych, zawierających dużo cukru, tłuszczów zwierzęcych i soli. Jest także uboga w warzywa, witaminy i minerały.

Problemem jest też nieodpowiednie nawodnienie. Często pijemy dużo mniej niż potrzebuje tego organizm. Jakość napojów również pozostawia wiele do życzenia. Słodka herbata, kawa czy kolorowe napoje nie zastąpią właściwych ilości wody.

Kiedy mówimy „dieta”, mamy na myśli sposób odżywiania. Zdrowa dieta dostarcza organizmowi wszystkiego, czego potrzebuje on do prawidłowego funkcjonowania. Sposobem na zachowanie zdrowia jest urozmaicony jadłospis, którego bazą są warzywa, produkty pełnoziarniste i oleje tłoczone na zimno. Od czasu do czasu przygotujmy sobie porcję chudego mięsa dobrej jakości. Kilka razy w tygodniu – jaja i nabiał.

Zrezygnujmy z produktów wysokoprzetworzonych. Gotowe dania na wynos, fast-foody i kolorowe gazowane napoje na pewno nie przysłużą się naszemu zdrowiu. Potrawy mączne typu kluski, pierogi czy naleśniki jedzmy od święta. Podobnie sprawa wygląda ze słodyczami.

Jeżeli chodzi o napoje, to podstawę powinna stanowić woda. Oczywiście jest ona elementem zup, soków, owoców, herbaty czy kawy. Dobrze jednak, by w jak największej mierze w czystej postaci składała się na zalecane w ciągu dnia 2-2,5l płynów.

Regularna aktywność fizyczna

Odpowiednio zbilansowany jadłospis pomoże zapobiec dietozależnym chorobom cywilizacyjnym. Jednak nie jest to jedyny sposób na zachowanie zdrowia. Innym ważnym czynnikiem jest aktywność fizyczna. Nie chodzi o to, żebyśmy kupowali kosztowne karnety na siłownię i trenowali długie godziny.

Istotne jest, by ruch stanowił integralną część naszego życia.

Półgodzinny spacer każdego dnia, a w wolnym czasie pływanie, wycieczka rowerowa czy nordic walking z przyjaciółką, jeśli tylko staną się naszym zwyczajem, mogą mieć kolosalne znaczenie dla zdrowia.

Regularna aktywność fizyczna usprawni czynności niektórych narządów i układów. Dzięki niej poprawimy przemianę materii, wzmocnimy też siłę mięśni, co zapobiegnie przeciążeniom układu ruchowego i w konsekwencji – bólom kręgosłupa.

Radzenie sobie ze stresem

Mamy wpływ na to, co znajdzie się na talerzu. Również sprawa, czy zamiast zasiąść przed telewizorem lub smartfonem, pójdziemy na spacer, jest w naszej gestii. Jednak nie jesteśmy w stanie uniknąć każdej stresującej sytuacji w życiu. Od nas jednak zależy, jak go rozładujemy – a więc jakie strategie zastosujemy, by lepiej poradzić sobie z napięciami nerwowymi każdego dnia.

Sposoby na zachowanie zdrowia obejmują w pewnej mierze zmianę myślenia. Ale okazuje się też, że lepiej radzimy sobie ze stresem, jeżeli się wysypiamy. Określone produkty spożywcze dobrze wpływają na pracę układu nerwowego, więc możemy wspomóc się dietą lub suplementować mikroelementy, np. magnez czy witaminy z grupy B. Doskonałym sposobem na rozładowanie stresu, jest również aktywność fizyczna.

Sposoby na zachowanie zdrowia – leczenie

Wykrycie choroby we wczesnym stadium ma kolosalne znaczenie dla zachowania zdrowia. Leczenie jest wówczas szybsze, tańsze i daje lepsze efekty – może pomóc nawet całkowicie pozbyć się dolegliwości. Niestety zdecydowanie zbyt późno reagujemy na sygnały ze strony organizmu. Ból traktujemy jak wroga, a nie jak wiadomość, że jakiś narząd lub układ wymaga szczególnej uwagi.

Często zapominamy też o badaniach profilaktycznych, które są niezwykle ważne w przypadku chorób, nie dających początkowo dolegliwości bólowych. Warto regularnie wykonywać tak podstawowe badania, jak morfologia czy przegląd stomatologiczny. W przypadku niedużych problemów, za leczenie zapłacimy mniej i nie dopuścimy do rozwinięcia się choroby, która pociągnie za sobą kolejne zaburzenia.

Właściwa kondycja fizyczna i psychiczna to marzenie wielu osób. Jak widać podstawowe sposoby na zachowanie zdrowia – odpowiednie odżywianie czy aktywność fizyczna – są w zasięgu ręki każdego. Jeżeli musimy wdrożyć w swoim stylu życia jakieś zmiany, nie odkładajmy ich na później i kierujmy się maksymą „Lepiej zapobiegać niż leczyć”.

Dodaj komentarz