Najważniejsze zasady zdrowego stylu życia. Co robić, aby cieszyć się pełnym zdrowiem?

Świadomość społeczna dotycząca zdrowia rośnie. Coraz więcej Polaków decyduje się na wdrożenie kluczowych zmian w trybie życia, co niewątpliwie ma pozytywny wpływ na ich zdrowie, kondycję fizyczną oraz psychiczną.

Niewątpliwie „moda” na zdrowy tryb życia uwarunkowana jest przez wiele czynników, między innymi:

  • epidemię nadwagi i otyłości

  • kampanie społeczne

  • zwiększona świadomość na temat możliwych konsekwencji

Nadal jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy w jaki sposób przeprowadzić metamorfozę i o co zadbać. Dzisiaj pragniemy przedstawić pięć absolutnie kluczowych kwestii, które mają największy wpływ na zdrowie fizyczne oraz psychiczne.

  1. Jadłospis, czyli jak wygląda Twoja dieta?
    Niezwykle ważną kwestią jest to co jemy. Wpływ pożywienia na zdrowie jest bowiem ogromny, by nie powiedzieć – największy. Odżywianie jest ważne dla pracy narządów wewnętrznych, składu i budowy ciała oraz naszego samopoczucia. Co i jak jeść, by móc powiedzieć, że ma się zdrową dietę?

    Istnieje szereg różnych zasad, których przestrzeganie jest bardzo ważne. Przede wszystkim należy zadbać o regularność konsumpcji (posiłki o stałych porach) oraz ich odpowiedni bilans (opracowany na podstawie współczynnika całkowitej przemiany materii). Istotna jest również jakość konsumowanego pożywienia, dlatego też, należy zaopatrzyć się tylko w produkty naturalne (niemodyfikowane, bez konserwantów i innej chemii).

  2. Aktywność fizyczna, czyli dlaczego ruch jest taki ważny?
    Mówiąc o zdrowym trybie życia nie sposób nie pochylić się nad aktywnością fizyczną. Jej znaczenie dla kondycji naszego organizmu jest niezwykle ważne, nie tylko w kontekście składu i budowy ciała. Aktywność fizyczna jest istotna także dla kondycji układu ruchu oraz efektywnej pracy narządów wewnętrznych. Co zatem robić, aby zawsze ciało było w optymalnej kondycji fizycznej?

    Zaleceniem jest przede wszystkim regularna trening aerobowy. Ćwiczenia tego typu są nie tylko efektywne jeśli chodzi o wytrzymałość krążeniowo-tlenową. Mają również wpływ na poziom tkanki tłuszczowej w organizmie oraz pracę całego układu krwionośnego. Do „najlepszych” aerobów bez wątpienia należy zaliczyć: bieganie, jazdę na rowerze oraz pływanie.

  3. Sen, czyli jak dbasz o regenerację organizmu?
    Wpływ na jakość funkcjonowania naszego organizmu za dnia ma także sen. Aby zdrowo się wysypiać musimy nie tylko spać dostatecznie długo (zaleca się 7-8 godzin snu na dobę), ale także zadbać o szereg innych czynników.

    Aby sen można określić mianem „zdrowego” powinniśmy pamiętać przede wszystkim o tym, aby był spokojny. Musimy wyeliminować wszelkiego rodzaju dystraktory (rozpraszacze uwagi), dlatego też spać należy w całkowitej ciszy.

    Co więcej, miejsce snu powinno być komfortowe – wywietrzone i wyziębione (zalecana temperatura od 19 do 21 stopni Celsjusza). Idąc dalej, musimy pamiętać o tym, że na komfort snu wpływ ma także materac, poduszka oraz pościel.

  4. Regularne badania
    Najnowsze raporty pokazują, że Polacy mimo wprowadzania poszczególnych zmian w trybie życia, nadal zapominają o tym, aby regularnie się badać. To ogromny błąd, którego konsekwencją jest zbyt późne wykrycie chorób i przypadłości.

    W związku z tym, całkowicie zasadnym wydaje się postulat, który sugeruje regularne (np. co kwartał) podstawowe badania laboratoryjne (krew, kał, mocz) i inne badania (np. mammografia u kobiet czy badanie prostaty u mężczyzn).

  5. Stosowanie suplementów diet
    Dla części naszych czytelników może to być zasada, którą przestrzegają od dawien dawna. Wszak, suplementy diety to swojego rodzaju „zasada zdrowego trybu życia dla leniwych”. Można tak ją traktować, ale przy tym mieć świadomość, że w dzisiejszych czasach jest niezwykle ważna. Wszystko przez to, że na półkach w marketach pojawia się coraz więcej niezdrowej żywności. Przez to, nawet dobrze urozmaicona dieta bywa niepełnowartościowa. Ratunkiem dla takiego odżywiania mają być suplementy diety. Ich skuteczność nie podlega absolutnie żadnej dyskusji!

    Warto jednak wiedzieć, że dobór suplementów powinien być oparty o cel i generowane zapotrzebowanie przez organizm.

Dodaj komentarz