Jak zdrowo spać? Kluczowe wskazówki, które pomogą Ci się wyspać!

Co do tego, że zdrowy sen ma ogromny wpływ na jakość funkcjonowania organizmu, nie ma absolutnie żadnych wątpliwości! Wszak, to właśnie podczas snu dochodzi do kluczowych, fizjologicznych procesów regeneracyjnych, które odpowiadają zarówno za efektywną pracę narządów wewnętrznych, jak i ogólny stan fizyczny oraz psychiczny.

Niestety, w Polsce nawet 50% Polaków może mieć problemy ze snem. Nie wysypiamy się, borykamy się z bezsennością i chrapaniem. Wszystko to sprawia, że odczuwamy bezustanne zmęczenie, a kondycja naszej koncentracji i pamięci jest – mówiąc kolokwialnie – w opłakanym stanie.

Co zrobić, aby zdrowo spać?

Przede wszystkim, w pierwszej kolejności należy zrozumieć, że zdrowy sen uwarunkowany jest przez zdrowy tryb życia. Jeśli nie zadbamy o jego podstawowe zasady, tudzież odżywanie i aktywność fizyczną – trudno będzie nam osiągnąć pełen komfort w sypialni.

Poznaj 5 kluczowych zasad, które pozwolą Ci się wysypiać!
W oparciu o badania, ale także powszechną wiedzę – przygotowaliśmy dla Państwa 5 kluczowych zasad, które warunkują komfortowy sen i wysypianie się.

  1. Powietrze i temperatura w sypialni
    Wielu Polaków zapytanych o to, jaką mają temperaturę mają w sypialni, nie potrafi odpowiedzieć. Otóż, nie zwracamy na nią uwagi, co jest naprawdę poważnym błędem. Wszak, jak pokazują badania, najlepiej wysypiamy się w temperaturze wynoszącej od 19 do 21 stopni Celsjusza. Konieczne jest zatem regularne wietrzenie i wyziębianie sypialni. Jeśli wydawać nam się będzie, że jest za chłodno – powinniśmy po prostu cieplej się ubrać.

    Niezwykle ważne jest również to, aby regularnie (codziennie) wietrzyć pomieszczenie w którym śpimy. Najlepiej robić to na kilkadziesiąt minut przed snem.

  2. Wygodny materac i przewiewna pościel
    Na komfort naszego snu ma wpływ wiele czynników, jednakże jeden z nich zasługuje na szczególne wyróżnienie. Rzecz jasna, mowa o materacu, który warunkuje nasze wysypianie się. Dlatego też, dokonując zakupu tego przedmiotu po prostu nie powinniśmy oszczędzać. Wręcz przeciwnie! Stawiać należy na profesjonalne (a tym samym drogie rozwiązania).

    Bardzo duże znaczenie dla komfortu naszego snu ma także poduszka. Jej kształt powinien gwarantować nam komfort. Idąc dalej, znaczenie ma także: pościel (jakość oraz materiał).

  3. Godziny snu
    To oczywiste, że nasz organizm najlepiej wypoczywa w nocy, dlatego też jeśli tylko mamy taką możliwość – sen powinien przypadać na godziny nocne. To jednak nie jest jedyny warunek zdrowego snu. Kluczowa jest również regularność (wstawanie i zasypianie). Dzięki temu rytm dobowy nie zostanie zachwiany.

    Mówiąc o godzinach snu nie sposób nie wspomnieć o optymalnej długości snu. Jest ona różna w zależności od wieku (w przypadku osób w wieku od 25 do 65 lat zaleca się spać 7-8 godzin) i takich czynników jak: poziom aktywności fizycznej, ogólny stan zdrowia oraz indywidualne zapotrzebowanie na sen.

  4. Nie odsypiaj!
    Dosyć powszechnym zjawiskiem jest tzw. odsypianie snu. To proces, który przez wielu traktowany jest bardzo poważnie. Wydaje się bowiem, że można odespać niewyspanie. Należy mieć jednak świadomość, że próbując odespać nieprzespaną noc, rujnujemy rytm dobowy, co przekłada się na późniejsze problemy z zasypianiem. Dlatego też, znacznie rozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się po prostu przetrwanie trudnych momentów (celem zawsze powinno być stałe pory zasypiania i wstawania).

    Podobnie jak nie można odespać, nie da się również wyspać na zapas. Wręcz przeciwnie! Zbyt duża dawka snu może powodować uczucie znużenia i zmęczenia.

  5. Kluczowa dieta i aktywność fizyczna
    Jak wspomnieliśmy na początku tej publikacji, ogromne znaczenie dla jakości naszego snu mają podstawowe elementy zdrowego trybu życia, tj. dieta oraz aktywność fizyczna.

    W przypadku odżywiania musimy pamiętać o zasadach regularności i ostatniego posiłku (najpóźniej – na trzy godziny przed snem). Z kolei w przypadku aktywności fizycznej, należy pamiętać, ze wskazany jest codzienny ruch na świeżym powietrzu. Oba te elementy mają kluczowe znaczenie dla naszego snu.

Dodaj komentarz